Afgelopen donderdag, 5 maart 2020, was de opening van de tentoonstelling ‘Duizend Speldenprikken’ in museum de Koperen Knop in Hardingxveld Giessendam. De tentoonstelling is nog te zien tot 18 april 2020.
Een recensie van de tentoonstelling was te lezen in Het Kompas.
Tot onze grote vreugde kunnen we inmiddels zeggen dat de tentoonstelling is verlengd tot 20 juni 2020…. toegang is mogelijk onder de voorwaarden die het museum eraan stelt. Welke dat zijn lees je hier.
Marga Lansink sprak de volgende tekst uit bij de opening.
Beste aanwezigen, medewerkers van het museum en belangstellenden,
Hartelijk welkom bij de opening van de tentoonstelling “1000 speldenprikken” van de textielgroep StiQS. Ik ben Marga Lansink, een van de leden van deze groep.
Hierbij wil ik eerst graag het museum De Koperen Knop bedanken voor het feit dat we hier mogen exposeren. Buiten dat het een prachtig historisch museum is, heeft het ook een mooie, moderne expositieruimte.
Voor wie nog onbekend is met de textielgroep StiQS: wij zijn een groep van acht textielkunstenaars die met veel plezier laten zien dat textiel wel degelijk een onlosmakelijk deel uitmaakt van de kunstuitingen anno nu. Wij hebben ons losgemaakt uit het stoffig imago uit de jaren zestig.
Met textiel is zoveel meer te doen dan lapjes aan elkaar zetten. Het is een krachtig verbeeldend instrument waarbij textiel in andere dimensies en met innovatieve mogelijkheden gebruikt wordt. Denk bijvoorbeeld aan ruimtelijke objecten en installaties.
Om te groeien en te ontwikkelen, gebruiken wij graag de expertise van gerenommeerde beeldend kunstenaars. Een paar keer per jaar worden wij gecoached en dan is het zeer stimulerend om inhoudelijke feedback te krijgen.
Soms krijgen wij de vraag waar het woord StiQS voor staat. En waarom het zo geschreven wordt. StiQS verwijst naar het woord stikken. Immers is dat het hoofdbestanddeel van werken met textiel. Er komt bijna altijd wel een naald en draad aan te pas. De hoofdletters QS verwijzen naar onze oorsprong. De groep is ontstaan na het volgen van de tweejarige kadercursus Quilten Speciaal, destijds georganiseerd door de Stichting Beeldende Amateurkunst. De samenstelling van de leden is in de loop van de 15 jaar die we bestaan wel enigszins veranderd maar de uitgangspunten zijn hetzelfde gebleven namelijk het loslaten van de traditionele technieken en het vinden van nieuwe wegen om tot vernieuwende en interessante textiele werken te komen.
Nu over de expositie. Het laat vele voorbeelden zien van de wijze waarop wij werken.
Astrid bijvoorbeeld vindt haar inspiratie in haar directe omgeving zoals de uiterwaarden aan haar achtertuin maar ook in voorwerpen, foto’s, mensen, steden. Zij gebruikt verschillende technieken en verft graag direct op het werk. Zij maakt ook sieraden. Haar werk is verhalend van aard en laat ruimte over voor eigen interpretatie.
Flox’ s inspiratie is het menselijke leven, legenden, verhalen en symbolen. Haar werk bestaat uit verschillende lagen die zij snijdt, knipt, samenstelt en versiert met hand- en machineborduurwerk. Het geeft een grafisch maar ook zacht beeld. Ze werkt graag in series zoals haar Apocalyps, voormoeders en engelen.
Gonny zoekt haar inspiratie in het verleden, iets dat een verhaal heeft. Textiel vormt haar hoofdmateriaal maar ze gebruikt ook plastics en dergelijke. Zij bewerkt haar stof o.a. met zeefdruk, monoprint en discharge en gebruikt hand- en machine borduurtechnieken. Het werk ziet er vaak verweerd en schilderachtig uit. Ook zij werkt graag in series.
Klara De gewone menselijke activiteiten en de positie van de vrouw zijn inspiratiebronnen voor haar. Ook onderzoekt zij graag onderwerpen uit de geschiedenis en mythologie.
Naast draad, vezel en stof gebruikt ze ook papier, was en verf. Als techniek onder meer branden, mono print, zeefdruk en machine- en handborduren.
Haar werk wordt de laatste tijd ruimtelijker en minder figuratief.
Marieke’s inspiratiebronnen zijn heel anders van aard. Zij is geïntrigeerd door vaak tegengestelde, verborgen eigenschappen van bepaalde begrippen. Bijvoorbeeld, iets goed beschermen geeft vaak inperking van vrijheid.
Afbreken, ontleden, bewerken, veranderen, reconstrueren en opnieuw opbouwen is wat zij graag doet. Kleine onderdelen vormen grotere constructies die het werk doet groeien.
Nettie vindt haar inspiratie vooral in de vele reizen en landen waar zij heeft gewoond.
Na een onderzoek naar denim werd dat haar favoriete stof. Zij verwerkt daar graag organza en andere materialen bij. Haar doel is om daar ruimtelijker mee te gaan werken.
Teuny De natuur, vooral bomen en natuurlijk de bijbehorende kleur groen zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie. Zij maakt kleden maar ook textielboeken met zelf geverfde stoffen en niet textiele materialen zoals papier en takken.
Zij bewerkt haar basis lap met o.a. stempelen en zeefdrukken en maakt gebruik van heat gun, kralen, borduurwerk, wol en vilt.
Marga’s inspiratiebronnen zijn wereldgebeurtenissen en haar persoonlijk leven.
De beelden zitten in haar hoofd en nemen tijdens het creëren de gewenste vorm aan. Zij werkt zeer intuïtief. Naast stofverf, zeefdruk , fototransfer en andere druktechnieken, voegt zij vaak andere elementen zoals papier, kunststof of hout toe. Zij gebruikt hand-en machinesteken om textuur, diepte en betekenis te creëren. Van tijd tot tijd ontstaan ook driedimensionale objecten en installaties.
Dit is wat iedereen karakteriseert en ik ben benieuwd of u deze kenmerken straks terugvindt in hun werk.
De titel van deze expositie is “Duizend speldenprikken”. Dit is een metafoor van de manier waarop menig werkstuk tot stand komt. In deze tijd van gehaastheid kunnen duizend speldenprikken met recht slow art genoemd worden. Het contrast tussen scherp en zacht, het aaneenhechten, de fantasie die geprikkeld wordt, dit alles wordt met tijd en geduld gedaan. Ook kritiek op een gebeurtenis of feit, een speldenprik dus, wordt soms in het werk gelegd. Op de expositie zult u zien dat verschillende van ons letterlijk spelden hebben verwerkt en weer anderen verbergen de speldenprik als subtiele noot.
Hierbij kom ik aan het eind van mijn openingswoorden. Ik ben blij dat we tijdens mijn betoog geen speld hebben kunnen horen vallen. En dan nodig ik nu uit om naar beneden te gaan om de tentoonstelling daadwerkelijk te openen.
Veel plezier bij de bezichtiging!